عبارتست از بتنی که وزن مخصوص آن ۱/۲ تا ۱/۳ وزن مخصوص بتن معمولی است که با سنگدانه های طبیعی یا شکسته ساخته می شود. وزن مخصوص این نوع بتن تقریبا ۸۰۰kg/m3 می باشد، که برای نماسازی ، دیوار های جدا کننده، سقف کاذب واصولا جاهایی که مقاومت مطرح نباشد، به کار می رود.

طبقه بندی بتن سبک برحسب نوع کاربرد آنها:

الف- بتن های سبک سازه ای:

این نوع بتن دارای جرم مخصوص بین ۱۴۰۰ تا ۱۹۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و حداقل مقاومت فشاری آن معادل ۱۷ نیوتن بر میلیمتر مربع است.سنگدانه هایی که طبق استاندارد ASTM-C330 برای بتن سبک سازه ای مورد مصرف قرار می گیرد، عبارتند از:۱- شیل، رس و اسلیت ۲- فرایند تفتیدن ۳- سرباره های منبسط شونده ۴- پوکه های (معدنی و صنعتی )۵- خاکستری بادی تفتیده

ب- بتن سبک نیمه سازه ای:

این نوع بتن دارای مقاومت فشاریبین ۷ ای ۱۷ نیوتن بر میلیمتر مربع و جرم مخصوص آن ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ kg/m می باشد ساخت بتن های نیمه سازه ای با سنگدانه هایی نظیر پرلیت ، الیاف پلی استایرن و کف های اسفنجی انجام می پذیرد.

ج- بتن سبک غیر سازه ای:

این بتن برای مقاصد پر کننده و عایق بندی حرارتی و جدا کننده های سبک ( تیغه های جداسازه و عایق های صوتی در کف) مورد استفاده قرار می گیرد.دارای جرم مخصوص کمتر از ۸۰۰kg/m3 و با وجود جرم مخصوص کم، مقاومت فشاری آن می تواند تا ۷N/m باشد.

مزیت عمده این نوع بتن:

۱-کاهش هزینه لازم برای تهویه گرمایی سرمایی

۲- کاهش انتقال صوت بین طبقات و فضای ساختمان

ضمنا بتن های سبک غیر سازه ای براساس ترکیب ساختمان خود به دو گروه تقسیم می شوند

الف- بتن های اسفنجی : که در حین ساخت آنها با استفاده از ایجاد کف، حباب های هوا در خمیر سیمان یا در ملات سیمان، سنگدانه ایجاد می گردد. جرم مخصوص(۲۴۰kg/m)

ب-بتن با دانه های سبک: که با استفاده از پرلیت یا ورمیکولیت و یا الیاف منبسط شونده پلی استر ساخته می شود.

جرم مخصوص این مخلوط (kg/m3

۹۶۰ تا ۲۴۰) می باشند.




0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *