تولید سیمان که ماده اصلی چسبندگی در بتن است در سال ۱۷۵۶ میلادی در کشور انگلستان توسط

((John smeaton)) که مسئولیت ساخت پایه برج دریایی ((Eddystone)) را بر عهده داشت آغاز شد و در نهایت سیمان پرتلند در سال ۱۸۲۴ میلادی درجزیره ای به همین نام در انگلستان توسط

((Aspdin Joseph)) به ثبت رسید.

مردم کشور ما نیز از سال ۱۳۱۲ با احداث کارخانه سیمان ری با مصرف سیمان آشنا شدند و با پیشرفت صنایع کشور،امروز در حدود ۲۶ الی ۳۰ میلیون تن سیمان در سال تولید می گردد. با آگاهی مهندسان از نحوه استفاده سیمان در کارهای عمرانی ،این ماده جایگاه خودش را در کشورمان پیدا کرد.

یکی از روشهای ساختمان سازی که امروزدر جهان به سرعت توسعه می یابدساختمانهای بتنی است.بعد از انقلاب اسلامی به علت کمبود تیرآهن در نتیجه تحریمها و نیز گسترش ساخت و سازهای عمرانی در کشور، کاربرد بتن بسیار رشد نمود.علاوه بر این موضوع ساختمانهای بتنی نسبت به ساختمانهای فولادی دارای مزایایی از قبیل مقاومت بیشتر در مقابل آتش سوزی و عوامل جوی (خورندگی) آسان بودن امکان تهیه بتن به علت فراوانی مواد متشکله بتن و عایق بودن در مقابل حرارت و صورت می باشد که توسعه روز افزون این نوع ساختمانها را فراهم می سازد.

یکی از معایب مهم ساختمانهای بتنی وزن بسیار زیاد ساختمان می باشد که با میزان تخریب ساختمان در اثر زلزله نسبت مستقیم دارد. اگر بتوانیم تیغه های جدا کننده و پانل های را از بتن سبک بسازیم وزن ساختمان و در نتیجه آن تخریب ساختمان توسط زلزله مقدار زیادی کاهش می یابد. ولی کم بودن مقاومت بتن سبک عامل مهمی در محدود نمودن دامنه کاربرد این نوع بتن و بهر گیری از امتیاز آن بوده است. استفاده از میکروسیلیس در ساخت بتن سبک سبب شده است که مقاومت بتن سبک بالا رود و این محدودیت کاهش یابد. در این تحقیق ضمن توضیحاتی در مورد بتن و تاثیر آب بر روی مقاومت بتن، بیشتر در باره بتن سبک و روشهای افزایش مقاومت آن با استفاده از میکروسیلیس ،خواص مکانیکی و همچنین مواد کاربرد آن بحث می شود.

اجزاء تشکیل دهنده بتن و خواص آنها

۱- سیمان :حدود ۷ الی ۱۵ درصد از حجم بتن را تشکیل می دهد.

۲- آب: حدود ۱۴ الی ۲۱ درصد ازحجم بتن را تشکیل میدهد.

۳-دانه های سنگی (شن و ماسه): حدود ۶۰ الی ۷۵ درصد ازحجم بتن را تشکیل میدهد.

۴-هوا: در بتن بدون هوا میزان حجم هوای موجود بین ۰/۵ تا ۳ درصد و دربتن هوادار میزان حجم هوا موجود بین ۴ ای ۸ درصد است.

۵-مواد مضاف: مواد شیمیایی هستند که به میزان جزئی و به صورت درصدی از وزن سیمان به مخلوط اضافه می شوند تا خواص مطلوب مورد نظر را دربتن ایجاد کنند.

سیمان

به هر ماده چسبنده ای سیمان اطلاق می شود. لکن به ماده چسباننده مصالح سنگی در بتن اصطلاحا سیمان می گویند که نقش آن صرفا چسباندن دانه ها به یکدیگر بوده و به تنهایی تاثیری در مقاومت و باربری ندارد.

مواد اولیه سیمان

آهک cao حدود ۶۳ درصد

سیلیس sio حدود ۲۰ درصد

آلومین Al 2O3 حدود ۶ درصد

اکسید آهن Fe 2O3 حدود ۳ درصد

اکسید منیزیم Mgo حدود ۱/۵ درصد

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *