این مواد بشکل ذرات بسیار ریز معدنی موجب بهبود خواص بتن می شود، کارایی و انسجام بتن تازه و همچنین مقاومت و نفوذ پذیری بتن سخت شده را بهبود بخشیده و رنگ بتن را تغییر می دهند.

این مواد به سه گروه تقسیم می شوند:

  1. افزودنی های معدنی خنثی و رنگدانه ها که برای تولید بتن رنگی به کار می روند این ترکیبات معدنی مانند اکسید آهن که برای رنگهای قرمز، قهوه ای سیاه و زرد و اکسید کرم که برای رنگ سبز مورد استفاده قرار می گیرند باید در مقابل نور و قلیا ییها مقاوم باشند  و در واکنشهای آبگیری سیمان دخالت نکنند.
  2. پوزولانها عبارتند از مواد سیلیسی که به تنهائی فاقد ارزش چسبانندگی بوده اما در مجاور رطوبت طی واکنش شیمیایی با هیدروکسید کلسیم در دمای معمولی ترکیبهای با خاصیت سیمانی به وجود می اورند.

موارد کاربرد:

. کاهشمیزان سیمان

.کاهش سرعت و میزان حرارت حاصل از فرآیند آبگیری سیمان

. بهبود کارایی بتن

.افزایش مقاومت بتن

.افزایش پایایی بتن از طریق کاهش نفوذپذیری

(پوزلانهای صنعتی به طور عمده شامل خاکستری بادی و دوده سیلیسی است)

۳-افزودنی های شبه سیمانی که فقط در محیط های قلیایی با آب واکنش مشابه سیمان پرتلند نشان می دهند متداولترین این مواد روباره آهنگدازی است.

بطورکلی دلایلی و مزایای حاصل از استفاده مواد افزودنی در بتن مصرفی در پروژه های سدسازی را می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

اغلب سعی می شود که سنگدانه مورد نیاز پروژه سدسازی را از منابع قرضه های نزدیک به ساختگاه سد تامین شود. دستیابی به مشخصا ت مورد نظر سنگدانه پرهینه و در شرایطی بسته به خصوصیات قرضه، ممکن است غیر عملی باشد با استفاده از مواد افزودنی می توان بربسیاری از نارسایی های فیزیکی و شیمیایی سنگدانه موجود غلبه کرد و از همان مصالح در تحقیقات انجام شده، بیانگر این واقعیت است که دوده سیلیسی به عنوان یک افزودنی معنی می توان به میزان قابل توجهی انبساط ناشی از واکنش قلیایی سنگدانه را کاهش دهد.

با استفاده از مواد افزودنی شیمیایی نیز می توان بربسیاری از نقایص فیزیکی  سنگدانه ها مانند کمبود ریزدانه ها غلبه کرد.

بدیهی است که در این موارد باید بین هزینه دستیابی به مشخصات مورد نظر از طریق تغییر قرضه، نصب تجهیزات اضافی، طولانی تر کردن فرایند تولید سنگدانه از یک سو و. بهبود خواص سنگدانه موجود با استفاده از مواد افزودنی از سوی دیگر یک مقایسه اقتصادی انجام گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *